3 January 2013

Jangan menghina

Ini memang satu amaran yang keras sekeras-kerasnya seperti batu yang susah dipecahkan.. Ape?? Uolss tak takut? Phewww... Konon aku ni garang la kan sampai nak bagi amaran kat orang lain.
Tak lah, sebenarnya aku bukan nak bagi amaran atau nak budget garang mahupun buat-buat garang. Tapi aku rasa sedih bila ada manusia yang sanggup menghina manusia lain yakni makhluk Allah yang lain atas faktor fizikal contohnya. Tak ada ke rasa belas kasihan kita pada sesama manusia? Kenapa lah kita nak menghina orang lain sedangkan kita juga tidak sempurna..

Kenapa aku tiba-tiba beremosi? Mesti uolss pelikkan.. Kalau uolsss tak pelik skalipon, tolonglah buat-buat pelik atau buat-buat nak tau. Kesian Lah kat aku excited sorang-sorang tapi tak ada pon nak tahu. Ceh.. Ok, sebenarnya aku beremosi ni sebab aku ada dengar cerita dari rakan-rakan aku. Diaorang macam gembira je gelakkan sorang budak ni.. Walaupun aku tak kenal budak tu tapi aku boleh menangis bila terkenangkan keadaan si budak itu. Kenapa aku panggil budak sebab dia memang budak kecik lagi. Baru 12 tahun dan nak ambil upsr. Budak tu badan dia memanglah besar tapi patut ke weolss nak ejek dia dengan perkataan 'budak gemok' dikhalayak orang ramai? Patutkah weolss nak malukan dia sampai dia rasa rendah diri dengan fizikal dia sendiri?


Ada lagi tu, selain malukan dia dengan gelaran budak gemok, Dia juga dipulaukan. Disingkirkan oleh rakan-rakan sebaya semuanya disebabkan keadaan fizikal dia yang besar dari usia. Tapi dia tak salah. Bukan dia yang minta untuk dilahirkan besar, membesar dengan fizikal yang sebegitu.

Macam ini lah, cubalah weols bayangkan kita sendiri di tempat budak itu, apa perasaan kita? Ok, kalaupun bukan weols sendiri di tempat budak itu, tapi cubalah uols bayangkan adik-beradik uols yang berada ditempat budak itu, apa perasaan uolss yaeh? Sedih tak? Kalau uols tak ada perasaan sedih tu aku tak boleh nak cakap apa lah. Cuma aku nak cakap setiap manusia di muka bumi ini tiada yang sempurna. Sempurna kita di mata manusia lain tapi bolehkah kita jamin yang kita ini sempurna di mata Allah S.W.T.. Wallahualam..


Jadi ingatlah di dalam hati, jangan sesekali memperkecilkan orang lain walau sebesar zarah sekalipun.
Published with Blogger-droid v2.0.9

Terima Kasih Sudi Singgah

2 si baik hati :

  1. tak patut buat macam tu. pernah berada dalam situasi tu, rasa sangat rendah diri :(

    ReplyDelete
  2. sedihkan bila jadi macam tu..

    ReplyDelete