21 September 2017

Hobi baru

Assalamualaikum. 

Pejam celik pejam celik dah bulan sembilan. Rupa-rupanya dah masuk dua tahun aku berkahwin. Terasa macam baru sebulan kami kahwin. Wah, nampak tak kami sentiasa dalam mood honeymoon? 

Jangan pula ada yang tanya, aku merancang ke sebab dah dua tahun kahwin tapi tak ada anak lagi? Dan jawapan kepada soalan itu, aku tak pernah merancang. Masing-masing dah nak menginjak ke angka 30. Takkan nak merancang sampai dah masuk umur 40 baru nak fikir pasal rezeki anak kan? Since hari pertama bernikah, tak pernah pon dalam fikiran ni terlintas untuk merancang honeymoon lama-lama. Siap merancang nak ada baby cepat-cepat adalah. Tapi kita kena ingat, sebaik-baik perancang adalah Allah Swt. 

Tapi aku tak pernah putus asa dan aku masih bahagia walau hidup berdua sebab masih ada keluarga besar yang lain. chill lah. 

Since masih berdua, Jadi timbullah hobi baru yang dapat mengeratkan lagi kasih sayang. Sekarang ni aku dah start cycling. Mula-mula masa nak beli basikal tu rasa macam saja-saja nak try. Tapi once dah beli, aktiviti ni dah jadi aktiviti rutin mingguan. Mesti kena ride. Atleast 15km per ride. Kalau tak cycle tu rasa semacam. 

Nak keluarkan peluh dengan berjogging, dah rasa malas sangat. Tak macam sebelum kahwin dulu memang rajn. Tapi bila dah kahwin ni dia ada tabiat lain macam sikit. Tabiat suka duduk rumah dan malas nak keluar rumah. Al-maklumlah, rumahku syurgaku lah katakan. 
Gittew.. 

Tapi sekarang ni tabiat tu dah berubah. Kena jugak keluar rumah walau sekali dalam seminggu untuk berbasikal. Dan yang paling penting kena ada my partner in crime lah kan. Kalau tak ada dia, tak jadi jugak. 

Kami pernah berbasikal berdua je dari selayang masuk ke kuala lumpur. Saje je nak test samada masih mampu nak bersukan ke tak. Nah... ni buktinya yang kami masih mampu. 



Ha, sampai ke KLCC tu. Dari selayang nak ke KLCC tu jarak dia dalam 25 km jugak lah sebab lalu jalan dalam which is jalan kampung nak perumahan. Kami elakkan untuk lalu jalan Kuching atau pun highway. 

Selain itu, kami jugak pernah pergi ke event Shah Alam free car day. Yang tu pon best jugak. Tapi masa hari event tu hujan. Walaupun hujan, berjaya jugak lah habiskan 3 round pusing bandar Shah Alam masa tu. 

Target kami pulak nak balik kampung si dia naik beskal. Maklumlah, minyak makin mahal. Naik basikal ni dah boleh save duit minyak dengan tol. hihi

Untuk yang baru nak start berbasikal macam kami-kami ni, aku sarankan belilah 'gear' yang lengkap. Helmet dan lampu basikal tu paling utama kalau rasa nak ride masuk KL ni. Sebenarnya bukan masuk KL je kena pakai gear ni, kalau ride kat kawasan pekan pon di sarankan pakailah peralatan yang lengkap dalam berbasikal. 






Terima Kasih Sudi Singgah

3 si baik hati :